måndag 30 mars 2009

Klappa hjortar i Miayima

Nu har jag äntligen lyckats koppla upp mig på nätet. Det verkar inte så hett med trådlöst internet här i krokarna, alla insisterar på att koppla upp sig med sladd, så jag fick skaffa en liten adapter till min MacBook Air så att jag också fick vara med och leka. Att hitta en sådan i japanska affärer var inte helt lätt, men till slut fann jag en ask med pedagogiska bilder på.

Efter teknikinköpen tog vi en dagstur till ön Miayima med hjälp av våra utmärkta Japan Rail Pass. Ön är bebodd av ett gäng tama hjortar som snällt låter sig matas av turisterna. Efter att ha vandrat omkring i den japanska vårvärmen och tagit de obligatoriska fotona var det rätt skönt att sätta sig ned för att äta en omgång av den lokala varianten av pannkaka med nudlar och ägg. Lite lustig kombination, men det funkade.


Jag vet inte hur det är hemma i Sverige, men här har våren varit igång ett tag med blommande körsbärsträd som följd. Som det ska vara på våren varierar vädret mellan t-shirt och fullskalig vintermundering beroende på hur solen väljer att skina just för tillfället.

På kvällen hamnade vi på en koreansk restaurang där vi fick sitta på golvet och äta en fantastiskt välsmakande kycklinggryta. I kombination med badet i de varma källorna slutar det med fyra trötta resenärer som gärna lägger sig tidigt ikväll igen.

Förresten, ni som vill ha bilder, ni hittar fler nästan varje dag på http://www.flickr.com/photos/standout/3397797563/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar