torsdag 16 april 2009

Slutdestination-Nagoya

Idag lämnade vi vårt älskade hotell i Takayama, och begav oss till vår slutdestintion (och start iofs...) Nagoya. För att döda lite tid på tåget, blev det återigen plumpdax. Mitt i sista omgången fick David sig två oväntade lärdomar:

1) Man ska inte få Mia att skratIta samtidigt som hon dricker, speciellt inte om man sitter precis framför.

2) Tappar man en penna på golvet mellan stol och tågvägg så ska man se om det finns någon annan möjlighet att pilla fram pennan, utan att blanda in armar.

Man kan säga såhär. David fastnade mellan vägg och stol, och innan vi lyckades dra ut stolen litelitelite så att han kom loss, var det några obehagliga minuter för några, ganska roliga för andra. Nu i efterhand när man vet att allt gick bra ångrar jag att jag inte tog fram kameran... Usch, vilken hemsk människa jag är!

Framme i Nagoya blev det mest lite rundvandring (13 252 steg)med avslutning på Starbucks, och en lugn kväll med mycket vila, i alla fall för mig.


Det börjar ta på krafterna att vara i min storlek, status, situation You name it och gå runt. Vi är nog alla lite möra, men känner oss väldigt nöjda.



Annars har jag funderat lite över toaletterna i Japan. Dessa har genomgått en ganska mer avancerad evolution än övriga världens toaletter. Till exempel kan de erbjuda en mängd funktionalitetervsom exempelvis:

Sitsvärme (fantastiskt skönt)
Automatisk spolning dels när du tar upp ringen, och även när du reser dig upp
Förinspelat spolljud eller annat ljud som fågelkvitter, så att folk slipper höra när man gör nummer 1 eller 2 ( mer effektivt för nummer 2 antar jag...)
Inbyggd bidé, dvs när man är färdig och har spolat, kan det nya vattnet i toan värmas upp till önskad temperatur och sedan kan man spruta upp detta.



En del toaletter har som en avancerad radiostationsdisplay jämte sig med saker man kan få toan att göra, vilket är lite fascinerande.

Slut på skitsnack. Hare!

1 kommentar:

  1. Ett rentutsagt skitbra inlägg!
    Toaletterna behöver verkligen utvecklas härhemma. Jag vill ha en med fjärrkontroll! helst programmerbar via mobilen...
    Härliga inlägg hela tiden! Mycket roligt att läsa om era upplevesler i Lågtbort-land!

    SvaraRadera