lördag 4 april 2009

Regn i Osaka


Idag när det ändå var skitväder, så tänkte vi ge oss på lite inomhusaktiviteter. Precis vid hotellet hade vi sett att det fanns en bowlinghall, och vad kunde passa bättre?

Sagt och gjort, vi tog oss dit och försökte utröna kostnader och annat av skyltar. Lite dyrare än i Växjö, men visst, servicen var därefter. Eftersom jag tyckte att det var jobbigt att bowla (sätt ett klot på magen, luta dig framåt och kasta samtidigt ett klot med högerhanden, res dig sedan upprätt så ska du få se vad jag menar...) så spelade vi bara två spel. Döm sedan om vår förvåning över kostnaden över dessa två spel. Det var en kostnad som jag aldrig kommer att hämta mig från... Låt mig säga så här: det kostade lika mycket som två middagar för oss alla fyra.

Sensmoralen: ta alltid reda på vad saker kostar innan du gör något, även om du tror att du vet kostnaden :-)



Annars har det varit andra nya upplevelser, i en affär ungefär som K-rauta, hade de en Pet Corner, och förutom fiskar (söt och saltvattens), kaniner och marsvin hade de även: gigantiska paddor, salamandrar, sköldpaddor av icke identifierad art, illrar, miniigelkottar och även hundvalpar och kattungar. De hade en bengal och en abessinier, och de var såååå söta. Jag ville så gärna klappa dom, de var helt underbara!!! Det kändes hemskt samtidigt, att de satt i små glasburar men jag hoppas att de snart får nya hem.

Ikväll var vi på Onsen igen, helt underbart. Det fanns tre bassänger utomhus, en supervarm bubbel, en alg/mineral/grön och en som mest bara var skön.

Det fanns där också två kar där man låg i liknande en upp och nervänd sköldpadda. Inomhus var det bastu och ett iskallt bad, och varmt bad som man kunde ta efter den kalla chocken.

Kring hela badandet finns det små saker man ska göra/tänka på: man sitter ner vid duschen, på en liten pall. Alla japaner + Johanna satt mycket graciöst på dessa pallar. Vid dessa sittplatser tvättar man sig, och skrubbar sig med den lilla handduken som man fått vid entren, och handduken använder man även i badet som håruppsättare, rumpunderlägg, nackvärmare, skylare etc.

Det finns två utlopp för vattnet; duschslangen och en vanlig kran där man kunde samla upp vatten i en liten rund balja för att tvätta ur handduk och samla upp vatten som man kunde hälla över sig på ett lagom diskret sätt utan att störa medbadare. Dessa små kar fanns också jämte bassängerna så att man kunde hälla lite på sig innan man gick i, exempelvis efter bastubad. Vi var alla mycket avslappnade när vi åkte tillbaks till hotellet, speciellt Johanna som passade på att ta massage!

Annars var det mest skönt att bara relaxa en dag, även om jag aldrig kommer hämta mig över priset för bowlingen...

Christian har hittat på ett nytt namn på magvarelsen, Ockupationsmakten. Ganska bra namn, bättre än mina i alla fall, Kräket (ni som såg mig den perioden vet vad jag menar...) eller Parasiten. Bättre arbetsnamn mottages tacksamt :-)

Imorgon åker vi till Hakone, utan internetanslutning. Spännande att se paniken i de manliga resenärernas ögon, fast nu är de iofs beredda på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar